sâmbătă, 2 aprilie 2016

Tipologii pe Facebook: hărțuitorul, exterminatorul și negociatorul


1 Aprilie a trecut de vreun ceas, fără ca eu să postez vreo păcăleală. Nu c-aș fi avut intenția, de altfel. Ori am inspirație pentru ceva remarcabil, ori renunț - nu mă stimulează deloc fâsâielile gen ”am devenit milionar”, ”mă căsătoresc cu Conchita Wurst” sau ”am adoptat un tapir”, care stau mărturie a faptului că inteligența îi eludează pe unii cu real succes. 

Cum în mod evident inspirație n-am avut, m-am îndeletnicit vreo trei ore cu dormitul ca valiza-n gară, iar acum, după ce-am citit o vreme și având în vedere că valiza are insomnii, am contemplat ce se mai întâmplă interesant în viața mea paralelă, citiți Facebook. Și cu ocazia asta mi s-a reconfirmat existența a cel puțin trei tipologii de comportament virtual cu gust îndoielnic (din punctul meu de vedere, cel puțin).


1. Hărțuitorul.
Pe-ăsta de obicei îl ai în lista de Friends și stă cu ochii pe like-uri, share-uri și comentarii ca pe proverbialele butelii. Dacă a ouat vreo postare (fie ea și ”bună dimineața, cafea pentru toți prietenii mei” - deosebit de creativă, de altminteri) și n-ai sărit imediat cu like, ”bună dimineața și ție” sau vreun emoticon-inimioară, te-ai tuns. ”Nu mi-ai dat like la postare”, se ofensează respectivul, de regulă într-un mesaj privat (nu dă bine să se jelească-n public, are demnitate și el nu ține cont de like-uri, cum ar veni). ”N-ai comentat nimic la postarea mea de acum cinci minute și patruzeci de secunde”, continuă tirul acuzațiilor. 
Evident, nici share n-ai dat, ființă ignorantă și nepăsătoare care ești. O sută de like-uri nu te mai spală, așa să știi. 

2. Exterminatorul.
El este atotputernicul și, vorba lui Borcea, atotstivuitorul :)), iar mânia lui s-a pogorât cu trăsnetul eliminării din Friends List asupra tuturor celor care nu îndeplinesc baremul de like-uri impuse de stăpânire. Citești, năucit, câte-o postare de-aia de tip ”aspru, dar sever”: ”Am remarcat că, dintre miile de prieteni virtuali, doar o treime reacționează constant la postările mele. Ca urmare, am luat decizia să-i elimin pe cei care nu arată interes față de ceea ce scriu eu”. 
Interes, adică like-uri, share-uri și osanale, ce altceva. Genul ăsta de postare atrage de regulă multe comentarii (adică exact ce-și propusese atotstivuitorul), iar autorii se împart în trei categorii. Bocitorii își toarnă cenușă-n plete și solicită clemență: ”te plaaac, te iubeeheeesc, nu mă șterge, promit să-ți dau like mai des”. Oamenii cu scaun la cap și fără doage lipsă la inventar se amuză, îi doresc succes în realizarea indicelui de plan și nu de puține ori apasă ei înșiși pe ”unfriend”. Iar alții încep să explice de ce n-au dat like: Facebook nu le-a afișat postarea, au vrut să dea și au uitat (wtf), promit solemn însă că de-acum înainte... 

3. Negociatorul.
Să mă ierte Kevin Spacey și Samuel L. Jackson, însă nu la filmul lor omonim mă refer (da' apropo, dacă nu l-ați văzut vi-l recomand, e foarte bun). Negociatorul de Facebook își gestionează cu atenția unui expert contabil like-urile și share-urile, probabil le trece într-un fișier Excel și apoi prezintă lista de revendicări. ”Îți dau like, dacă-mi dai și tu”. ”Am share-uit două postări de-ale tale, tu n-ai share-uit niciuna de la mine”. De comentarii nu am zis nimic, pentru că ăsta nu prea comentează. N-are timp, e ocupat să numere, să socotească și probabil să aplice dobânzi și penalizări.

Prin lista mea nu se regăsește niciuna dintre aceste categorii, fapt pentru care-i felicit pe toți actualmente 156 de Friends virtuali și mă felicit și pe mine, că am atras oameni faini pe-acolo :))

2 comentarii:

Spunsieu spunea...

Hai ca m-ai distrat! Cred ca aplic si eu politica "exterminatorul" deoarece trei sferturi din lista mea, de altfel persoane complet necunoscute, nu se manifesta in niciun fel, nu-mi inchipui ca au dat coltul cu totii.

Greta spunea...

Hehe, stai așa, că tu nu te încadrezi la ”exterminator”. Adică exterminatorul anunță public decimarea, dându-le astfel eventual șansa de-a cere îndurare, de-a face promisiuni, de a da rapid 20 de like-uri la postări anterioare (nu glumesc, văzusem un astfel de comentariu la postarea unui ”exterminator” - nu mă șterge, uite, am dat acum atâtea like-uri) șamd.
Ce intenționezi tu să faci e doar o revizie cât se poate de normală și firească :)